ПОРАДИ
Під час карантину багато дітей відчувають
себе самотніми. Соціальне дистанціювання бере своє. Усім людям потрібне реальне
спілкування. Хоча шкільні заняття в Zoom і спілкування з друзями в соціальних
мережах допомагають дітям підтримувати зв'язок з однолітками, вони не можуть
зрівнятися з реальним спілкуванням, яке було до карантину.
Діти втомлюються від комп'ютерів або інших
електронних пристроїв. На карантині вони проводять більше часу за моніторами
комп'ютерів, адже тепер електронні гаджети стали для них і розвагою, і головним
інструментом навчання. Якщо раніше діти любили проводити час за комп'ютером, то
тепер комп'ютери багатьом з них просто набридли. І якщо раніше батьки
намагалися відволікти дитину від комп'ютера, то тепер, в умовах
онлайн-навчання, для них стає проблемою змусити дитину вчитися.
Коли закінчиться
карантин?
Прогнози з приводу того, як буде
розвиватися пандемія COVID-19, постійно змінюються. І дітям, і батькам важко
прийняти той факт, що карантин може тривати, і в новому навчальному році їм
знову доведеться залишатися в ізоляції. Діти і дорослі хочуть повернутися до
того способу життя, який був до карантину. Невизначеність з приводу майбутнього
і обмеження у зв'язку з карантином можуть викликати широкий спектр емоцій:
нудьгу, розчарування, тривогу або смуток.
Як адаптуватися до
карантину: простір для творчості і соціальне дистанціювання
Більшість сімей змогли пристосуватися до
умов карантину і взяли з них максимум користі. Коли діти змушені залишатися
вдома, квартира може перетворитися на імпровізований дитячий майданчик,
кінотеатр, спортзал або розважальний центр. Деякі сім'ї ризикують відвідувати
своїх родичів, у той час як в решту часу дотримуються соціального
дистанціювання.
Деякі люди зізнаються, що за час карантину
вони стали емоційно ближчими зі своїми рідними, стали краще їх розуміти і
допомагати один одному. На жаль, так відбувається не завжди. Так чи інакше,
карантин - це хороший привід переосмислити, як ми проводимо свій час і як
справляємося з негативними емоціями.
Батьки часто прагнуть взяти на себе повну
відповідальність за своїх дітей і повністю захистити їх від негативних емоцій.
Однак вони принесуть дітям набагато більшу користь, якщо навчать їх самостійно
справлятися з різними важкими ситуаціями. Так діти зможуть стати більш стійкими
до життєвих труднощів. Ця якість дуже важлива для їх розвитку.
Не намагайтеся
вирішувати проблеми дитини, просто слухайте її
Замість того щоб захищати дитину від
проблем або пропонувати рішення, говоріть з дитиною. Дозвольте їй вільно
говорити про те, що вона думає і відчуває, і уважно слухайте її. Підтримуйте
дитину: дайте їй зрозуміти, що іноді можна сумувати, злитися, тривожитися й
відчувати інші негативні емоції.
Говоріть дитині про свої почуття.
Розкажіть їй про випадки, коли ви переживали важкі часи:
·
розповідайте дитині про труднощі, з якими
ви стикалися в житті, і про те, як ви їх подолали;
·
переконайте дитину, що карантин рано чи
пізно закінчиться, а поки що вам разом потрібно знайти способи впоратися з
негативними емоціями і отримати з цієї ситуації максимальну користь;
·
скажіть дитині, що ви завжди готові
вислухати і підтримати її, коли вона буде відчувати себе погано або буде
засмучена;
·
допоможіть дитині визначити, що вона може
контролювати у своєму житті, а що - ні, запитайте її, як ви разом можете
поліпшити ситуацію, яка склалася;
·
навчіть дитину вигадувати кілька варіантів
виходу з ситуації, а потім обирати оптимальний варіант.
Під час карантину дитина може навчитися
вирішувати дрібні побутові питання. Ця навичка дуже важлива для неї в
майбутньому. Почніть з того, що в дитини вже добре виходить, і поступово
ускладнюйте завдання. Нехай всі члени сім'ї пишаються тим, як дитина допомагає
їм справлятися з побутовими питаннями.
Дітям потрібен
розпорядок і час на відпочинок
Батьки повинні забезпечити дитині
стабільну домашню обстановку і розпорядок дня. Робіть регулярні перерви між
справами, щоб дитина могла розслабитися або трохи розім'ятися.
Проводьте сімейні вечері і не забувайте
про розваги всією сім'єю. Разом з тим дозволяйте дитині час від часу побути на
самоті. Навчіть дитину технік медитації, щоб вона могла розслаблятися між
заняттями. Займайтеся медитацією і самі.
Якщо у вас кілька дітей, намагайтеся щодня
виділяти час, який ви будете проводити окремо з кожною дитиною. Також знаходьте
час для того, щоб побути разом зі своїм чоловіком або дружиною.
Багатьох батьків турбує, що за час
карантину їх дитина може відстати у навчанні. Система шкільного навчання так і
не змогла повністю адаптуватися до нових умов. Карантин розпочався занадто
раптово, а дітям і вчителям не завжди були доступні необхідні ресурси.
Сьогодні,коли новий навчальний рік тільки розпочався, вчителі не
можуть точно сказати, як він пройде. Зрозумійте, що ви тим більше не можете
контролювати навчання вашої дитини. Дозвольте вчителям організовувати
навчальний процес. Ваше ж завдання - задовольнити емоційні потреби вашої
дитини. Знайдіть для неї заняття, які допоможуть їй з інтересом провести час і
будуть корисними для неї.
Шляхи підвищення педагогічних знань батьків
Важлива умова ефективної навчально-виховної роботи — єдність школи і сім'ї, якої досягають за умови, що школа постійно працює над підвищенням рівня психолого-педагогічної обізнаності батьків, їх педагогічної культури.На думку В. Сухомлинського, школа повинна домогтися того, щоб батьки бачили в своїх дітях себе, розуміли суть розвитку дитини. А для цього їх треба озброювати знаннями важливих закономірностей педагогіки, вікової психології, фізіології.
Організовуючи навчання батьків, враховують рівень їх підготовки до сприймання головних теоретичних положень методики виховання дітей у сім'ї та визначають рівень популярності викладання цього матеріалу. Турбота школи про виховання дітей у сім'ї реалізується через педагогічну освіту батьків, залучення їх до виховної роботи з учнями у школі. Передусім педагоги мають можливість впливати на батьків через їхніх дітей, які навчаються в школі. А. Макаренко вважав, що це найдоступніший спосіб зв'язку школи і сім'ї. Його цінність не лише в тому, що він оперативний, а й у тому, що учень, який засвоїв певні вимоги вчителя, доводить ці вимоги до відома батьків, переконує в необхідності дотримуватися їх.
Спеціальну виховну роботу проводять із сім'ями, які допускають відхилення у вихованні дітей.
Роботу з педагогічне неспроможними сім'ями спрямовують передусім на підвищення їх психолого-педагогічного рівня. З цією метою їх залучають до загальної системи педагогічного всеобучу, влаштовують консультації з окремих питань виховання дітей у сім'ї.
Із сім'ями педагогічне пасивними працюють переважно індивідуально, домагаючись розуміння батьками хибності своєї поведінки, пробудження почуття відповідальності за виховання дітей, усвідомлення потреби перебудувати систему стосунків у сім'ї, своєї вини, помилок, бажання докорінно змінити сімейний уклад.
У роботі з антипедагогічними сім'ями спираються на те, що вони також хочуть бачити власних дітей чесними, культурними, здоровими, щасливими.
З ними обговорюють упущення у вихованні дітей, накреслюють шляхи усунення їх, зміни сімейних стосунків. З батьками цієї групи працювати важко, і не слід сподіватися на швидкі наслідки, але важливо посіяти в них сумніви у правильності їхньої системи виховання, змусити їх замислитися над її результатами.
Батькам, яких поглинула бізнесова діяльність, необхідно довести, що такий стиль виховання дитини в сім'ї робить ЇЇ самотньою, емоційно нестійкою та ін. Таким дітям і в дорослому житті, напевне, буде непросто. Тому батькам варто подумати про адаптацію їх до реального життя, про недоцільність перекладання відповідальності за виховання дітей на вчителів, репетиторів. Дитині більше потрібен емоційний зв'язок саме з батьками, їхня безпосередня участь у житті дитини важливіша, ніж машина, охорона і прислуга. Діти мають відчувати, що для батька і матері вони не менш важливі, ніж робота. У таких сім'ях слід заохочувати інтерес дітей до навчання, а не переконувати їх у тому, що вищий навчальний заклад і робота їм забезпечені незалежно від шкільних успіхів. Треба також вести розмову про те, що відгородження дитини від однолітків звужує коло її спілкування, вона не навчиться будувати свої стосунки з різними людьми, дружити й любити за покликом душі.
Пам'ятка для батьків
- У спілкуванні зі своїми дітьми:
- Радійте вашому синові, доньці.
- Розмовляйте з дитиною турботливим, підбадьорюючим тоном. Коли дитина з вами розмовляє, слухайте уважно, не перериваючи. Установіть чіткі та визначені вимоги до дитини.
- У розмові з дитиною називайте як можна більше предметів, їх ознак, дій з ними.
- Ваші пояснення повинні бути простими та зрозумілими. Розмовляйте чітко, ясно. Будьте терпелячими.
- Спочатку запитуйте «що?», а потім «для чого?», «чому?».
- Заохочуйте в дитини прагнення ставити запитання.
- Заохочуйте цікавість, пізнання та уяву вашої дитини.
- Частіше хваліть дитину.
- Заохочуйте ігри з іншими дітьми.
- Турбуйтесь про те, щоб у дитини були нові уявлення, про які вона могла б розповісти.
- Намагайтеся, щоб дитина разом з вами щось робила по господарству.
- Намагайтесь проявляти інтерес до того, що їй цікаво робити (малювати, співати тощо).
- Не втрачайте почуття гумору.
- Грайте з дитиною в різні ігри.
- Частіше робіть щось спільно, усієї сім'єю.
- Частіше спілкуйтеся зі спеціалістами, читайте книги про виховання дитини.
Щоб установити довірливі стосунки з дитиною та зберегти їх:
- Не переривайте дитину, не кажіть, що ви все зрозуміли, не відвертайтесь, поки дитина не закінчила розповідати, інакше кажучи, не давайте їй приводу тривожитись через те, що вас мало цікавить те, про що вона каже.
- Не ставте забагато запитань.
- Не примушуйте дитину робити те, до чого вона не готова.
- Не примушуйте дитину робити що-небудь, якщо вона втомилась, засмучена.
- Не вигадуйте для дитини багато правил — вона перестане звертати на них увагу.
- Не виявляйте підвищеного занепокоєння з приводу неочікуваних стрибків у розвитку дитини чи деякого регресу.
- Не порівнюйте дитину з жодними іншими дітьми.
Права та обов'язки
Зміст роботи школи з батьками учнів повинен ґрунтуватися на їх правах і обов'язках, визначених Законом України «Про загальну середню освіту»:1. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право:
— вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей;
— приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу;
— обирати і бути обраними до органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей;
— звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей;
— захищати законні інтереси дітей.
2. Батьки або особи, які їх замінюють, зобов'язані:
— забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою навчання;
— постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей;
— поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до сім'ї, старших за віком, державної і рідної мови, до народних традицій і звичаїв;
— виховувати повагу до національних, історичних, культурних цінностей українського народу, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання та навколишнього природного середовища, любов до України.
Немає коментарів:
Дописати коментар